keskiviikkona, tammikuuta 09, 2013

Kahden viikon joululoma Teneriffalla - päivä päivältä

Mascan laakso
Teide - kannatti kokee
Sunnuntaina 23.12.2012 matkustimme Turkuun - ja Turusta lensimme Teneriffalle. Matka meni muuten hyvin, mutta ikävä yllätys oli se, että suoralento tekikin tankkauslaskun Sevillaan. Olimme kohteessa, 1:45 minuuttia myöhemmin. Muuten pienijuttu, mutta ostimme matkan nimenomaan ilman välilaskuja ja mahdollisimman lyhyillä lennoilla. Olimme puolen yön jälkeen Puerto de la Cruzissa - hotelli Masarussa.
Oli ihana tulla lämpimälle Teneriffalle - palmut, lämpö ja iloiset matkaoppaat olivat vastassa!
Maanantai 24.12.2012 - jouluaatto
Ilma oli mukava - aamupäivällä hiukan pilviä, mutta iltapäivän tuntien aikana otimme päiväunet auringon alla uima-altailla. Illalla kävimme syömässä kaupungin keskustassa - kanarialainen turska ei ollut herkullisin jouluateria. Illalla, kun kävilimme hotellille, niin pieni sadekuuro yllätti meidät. Lämpimät vaatteet olivat paikallaan.
Ihmisen on hyvä istahtaa aurinkotuoliin ja vain olla. Nukahtaa lintujen lauluun ja herätä auringon lämpöön.
Oli mukava antaa joululahja uima-altaalla - ja syödä jäätelöä!
Tiista 25.12.2012 - joulupäivä
Joulupäivänä kävimme paikallisessa joulukirkossa. Espanjan kielistä joulusaarnaa kuuntelimme sujuvasti. Joulukirkosta jäi mieleen myös "liika lyhyet mummot", jotka kävivät kurkkimassa raamattua kirkon etuosassa ennen kirkonmenojen alkua. Samoin jäi myös mieleen se vanha-setä, joka ei saanut nokialaistaan hiljaiseksi (ja sai vaimoltaan nuhteita kirkon jälkeen). Jäi myös mieleen se kanarialintujen laulu, joka tuli avoimista kirkon ovista kirkkovieraiden musiikiksi. Tunnelma oli mukava - suositeltava kokemus. Iltapäivällä saimme olla hetken auringossa, mutta sää ja lämpötila on arvaamaton joulunaikaan pohjois-Teneriffalla.
Joulukirkkomme Puerto de la Cruzissa. Puerto de la Cruzissa olisi ollut myös
suomalainen jumalanpalvelus. Oli ihana istua kirkossa ja kuunnella ulkona sirkuttavia lintuja!
Joulunaikaan auringonpalvoja voi saada yllätyksiä Teneriffalla.  Joka päivä saimme kuitenkin nauttia  lämmöstä ja valosta - jota lähdimme hakemaan.
Hotelli Masarun uima-allas on rauhallisella paikalla. Suosittelen, että esim. googlen avulla katsot vähän hotellin sijaintia ja ALTAAN sijaintia, jos altailla haluat olla!

Keskiviikkona 26.12.2012 - Tapaninkävely Puerto de la Cruzissa
Kävimme aamulla Tjäreborgin opastetun kaupunkikävelyn Puerto de la Cruzissa. Suosittelen kävelyä kaikille. Kävely kesti reilu tunnin. Mukavaa yleistietoa - ja kohteen oppaalta tulee rivien välistä hyviä tärppejä. Omien kiinnostusten mukaan pystyi esittämään kysymyksiä. Opastuksen jälkeen kävimme linja-autoaseman infopisteellä ja sieltä suuntasimme "banaanilaaksoon" kävelyretkelle. Kiitos oppaalle, että vinkkasi tuon selkeän lenkkipolun.
Jos lapsille ja lapsenmielisille löytyy kotimainen Lappset leikkiväline  Puerto de la Cruzin keskusaukiolta
"Plaza del Charco"
Kiitos Tjäreborgin oppaalle, että vinkkasi meille tämän Puerto de la Cruzin  itälaidalla olevan kävelyreitin.
Maisemat olivat kauniit - ja polku helppo kulkea!
Torstaina 27.12.2012 - Ensimmäiset kielitunnit
Tänään meillä oli siis ensimmäiset kielikurssin tunnit. Yksi tunti englantia ja yksi tunti espanjaa. Oikein myönteisiä kokemuksia molemmat tunnit. Iltapäivällä tuntien jälkeen nautimme auringosta altailla - ja sulattelimme espanjan ääntämisiä. Illalla teimme pienen kävelyretken Puerto de la Cruzin keskustaan - ja tulihan siellä tuttujakin vastaan!
FU Internatiolan Academy Tenerife antoi meille kieliopetusta. Todella  myönteinen kokemus!
Espanjan opetusta tarjoaa varmasti moni muukin taho. Englannin tunnit olivat loistavia - saimme rahalle vastinetta!
Kielikoululla on myös aktiviteetteja tarjolla - espanjan kulttuuria, rantalentopalloa, surffausta... Kielikoulu on kaikenikäisille ja kaikentasoisille.
Puerto de la Cruzissa on kiva tunnelma myös iltaisin!
Perjantai 28.12.2012 - Kielituntia ja kuutamokävely mukavaan ravintolaan.
Toinen espanjan tunti ja englannin tunti - todella positiivinen ilmapiiri tunneilla. Ihanan kannustavaa - ja ihana puhua - siis englantia puhuimme ja espanjaa kuuntelimme. Illalla kävelimme kuutamossa banaanilaakson kautta ravintola "San Diegoon" - jossa söin ehkä reissun parhaimmassa tunnelmassa reissun parasta ruokaa. Suosittelen.
Opettelimme kertomaan "hänestä" - suosittelen, että jos et ole opiskellut espanjaa, niin opettele kotona ennen kurssia muutamia fraaseja - saat takuulla enemmän tunneista irti.
"San Diegossa" oli mukava tunnelma ja hyvä ruoka. Mun mielestä paras ruokapaikka reissullamme.
Ravintola on noin 45 minuutin kävelumatkan päässä Masaru hotellissa - pienessä kylässä banaaniviljelmien keskellä. Ruokaa on mahdollista saada kello 19 jälkeen.
Kadulla kävellessä kannattaa vilkuilla puihin - siellä voi näkyä eksoottisempia lintuja!
Tämä kuva on hotelli Botanicon edustalla olevista puista - papukaijojahan siellä oli!
Lauantai 29.12.2012 - Omatoiminen vaellus Mascassa ja tutustuminen Los Gigantokseen
Menimme paikallisbusseilla Mascaan. Siellä kävelimme Mascan kylästä merenrantaan. Todella kauniit maisemat. Menimme veneellä Los Gigantokseen ja sieltä taas illan viimeisellä bussilla Puerto de la Cruziin. Los Gigantoksessa oli ihan erilainen tunnelma kuin Puerto de la Cruzissa. Sää oli erittäin mukava - sininen taivas ja aurinko!
Mascan maisemat ovat aivan uskomattoman hienot. Vaelsimme Mascan kylästä merenrantaan! Mahvatavassa kanjonissa!
Menimme Mascan laaksosta veneellä Los Gigantesiin. Los Gigantesin kallioseinämiä  on mukava katsella mereltä päin!
Jos vaeltaminen ei suuremmin kiinnosta, niin Mascan laakson alkupäätä ja Los Gigantesin kallioita pääsee katsomaan siis veneellä myös.
Sunnuntai 30.12.2012 - Omatoiminen vaellus Teidellä
Menimme aamubussilla Puerto de la Cruzista Teidelle. Sää oli edelleen mukava. Emme menneet huipulle asti emmekä edes hissillä näköalatasanteille - teimme noin 2500 metrissä omatoimisen noin 4 tunnin kävelyretken. Aivan upeat ja erikoiset maisemat. Täytyy itse kokea! Vaellus meni shorteissa ja t-paidoissa - joten turha pelko oli kylmyydestä. Onneksi kielikurssin opettaja oli "varoittanut" myös mahdollisesta lämpimästä ilmasta.
Emme menneet Teiden huipulle - 2500 metrissä 4 tunnin kävely oli aivan mahtava.
Kuumaisen karut maisemat olivat hienot. Jos Mascan laaksossa saattoi kuvitella olevansa Arizonan Gran Canyonilla niin Teiden maisemissa tuli Arizonan Sedona mieleen. Huipulla ei ole lunta - vaan vaaleaa laavakiveä!

Polun varrella oli ihmettelijöitö - kallioilla ja kameran takana!
Maanantai 31.12.2012 - Kielikurssi ja ilotulitusta
Puerto de la Cruzin katuja - kannattaa hidastaa vauhtia ja ihastella vaikka kanarianmännyistä tehtyjä parvekkeita.
Aamupäivällä meillä oli englannin tunnit - tai oikeastaan ne meni iltapäivän puolelle, koska opettajalla oli tullut sekaannus ajoista (tuplabookkaus). Me menimme aamupäivällä kaupunkiin kyselemään turistineuvontaan lähiseudun retkistä - yllättäen ensimmäisessä infossa ei puhuttu englantia - mutta toisesta infosta saimme englannin kielistä palvelua ja saimme myös karttavinkkejä reiteistä. Ilotulitukset katsoimme hotellin lähettyvillä olevalta tasanteelta.
Suomalaisille on tarjolla perunoita Teneriffalla - ns. ryppyperunoita ja mojo-kastikkeita kannattaa kokeilla.
Epäilen, että perunan saatavuudella on merkitystä suomalaisten matkailijoiden Teneriffa innostukselle. :)

Tiistaina 1.1.2013 - Feliz año nuevo - uuden vuoden kävely
Teimme pienen kävelyretken Puerto de la Cruzin länsipuolelle. Reitti lähti ihan hotelli Maritimin vierestä. Reitti oli osittain suljettu maanvyörymien vuoksi - mutta kieltoja uhmaton (ja toisten esimerkkiä seuraten) teimme kuitenkin reissun. Kävelimme edes takaisin matkan - hienoja maisemia ihan Puero de la Cruzista käsin. Polku oli muuten selkeä, mutta maanvyörymien vuoksi pientä jännitystä ja kiipeilyä oli tiedossa.
Turisti-infosta saadulla "Tenerife on foot" kartassa oli reittiehdotuksena Puerto de la Cruzin itälaidalta lähtevä polku.
Reitti lähtee hotelli Maritimin vierestä ja kulkee pääosin merenrantaa myötäilen. Todella kauniissa maisemissa.
Reitti päätyy Mirador de San Pedroon, jossa on ravintola. Matkan pituudeksi on merkitty 4 km - ja ajaksi 2 tuntia.
Päätepisteestä pääsee myös bussilla kaupunkiin takaisin - mutta ei ollut huono vaihtoehto kävellä takaisin.
Keskiviikko 2.1.2013 - Buenavista del Norte - pieni kävelyretki
Menimme paikallisbussilla lähikylään nimeltä San Juan del Reparo. Sieltä teimme pienen (n. 3 km) kävelyretken alas Garachico nimiseen kaupunkiin/kylään. Garachicossa oli oikein mukava tunnelma. Sieltä jatkoimme matkaa vielä Buenavista del Norteen (sama kylä, jossa vaihdoimme Mascan bussin). Siellä kävimme katsomassa rantaa. Golfareille kyseinen paikka näyttäisi olevan suositeltavaa - ainakin maisemien puolesta. Söimme eväät todella hienolla paikalla - aallot löivät ympärillämme joka puolella. Todella tunnelmallista. San Juan del Reparosta kävely Garachicoon kesti vain noin tunnin - joten jos vähän pidempää kävelyä haluaa tehdä niin voisi mennä bussilla La Monteñetaan ja kävellä sieltä Garachicoon. Suomalainen pariskunta kehui meille tuota väliä.
Varasimme matkan La Gomeralle.

Kävelimme San Juan del Reparosta Garachicoon. Kuvassa Garachico - kylä. Tälle 2,7 km matkalle kävelyaika oli annettu "Tenerife on foot" kartalla 1h 30 min. Meillä meni rennosti kävellen reilu tunti. Tuolla matkalla korkeuseroa oli 500m.
Torstai 3.1.2013 - Purowool info, kielikurssit, surffaus
Aika tiivis päivä kaikkinensa - mukava kuitenkin. Purowool info kestikin 3 tuntia kuljetuksineen, joten siitä tuli hiukan kiireen tuntu. Espanjan tunnilla oli eri opettaja kuin aikaisemmilla tunneilla - ja opettajan taso siis laski. Enkun tunnilla oli yllätykseksi kaksi opettajaa - saimme siis todella yksilöllistä opetusta. Iltapäivällä pääsin kokeilemaa surffauksen saloja. Todella mielenkiintoinen laji - voin suositella kaikille. Kannattaa venytellä ennen ja jälkeen surffauksen!
Purowool-info pidettiin Pueblo Chicossa La Oratovan kylässä. Pueblo Chicossa on pienoiskoossa Teneriffan rakennuksia - emme vierailleet varsinaisessa puistossa.
Perjantai 4.1.2013 - Viimeiset enkun tunnit - ja rannalla lukemista
Kielikurssi siis päättyi kokonaisuudessaan - iltapäivällä menimme ensimmäistä kertaa ihan rantarannalle. Ilma ei ollut suotuista, mutta shortsit jalassa ja t-paita päällä tarkenin lukea kirjaa. Varsinaisesti ei sen kummemmin auringonottoa ollut. Kiva oli kuunnella meren ääniä - ja vain olla.
Suomessa käyn joulun aikaan hautausmaalla muistamassa edesmenneitä. Puerto de la Cruzissa kirjoitin nimet rantahiekkaan...
...ja valkoinen vaahtopää vei heidät silmistäni pois. Jäi vain jäljelle kaunis muisto - ja toivo.

Lauantai 5.1.2013 - La Gomera - vaeltajan rauhallinen ja rehevä saari
Lähdimme siis Tjäreborgin opastetulle retkelle La Gomeralle. Erittäin suositeltava - vaikka lähtö oli 6:40 ja paluu 20:00. Pitkä päivä siis - mutta hienot maisemat ja taas retkipäivänä oli kiva ilma! Järjestelyt toimivat kaikkinensa erittäin hyvin. Opas jaksoi vetää hyvin ison jengin ja kertoi mukavasti laajasti Kanariansaarista - ja tietenkin La Gomerasta erityisesti. La Gomera vaikutti erittäin hyvältä kohteelta vaeltajille ja rauhallisempaan paikkaan haluaville. Loppiaisen aatto eli 5.tammikuuta on iso karnevaalipäivä - Los Cristianoksen satamassa pääsimme hiukan tunnelmaan, kun karnevaalikulkue alkoi kokoontumaan.
La Gomeran saaren jylhät maisemat tarjoavat retkeilijöille ja rauhallista lomakohdetta haaveileville mahtavat olosuhteet.
Suosittelen, että teet Teneriffan puolelta myös tällaisen päivämatkan La Gomeralle. Tjäreborgin opas kertoi laajasti Kanarian saarista - ja La Gomeran nähtävyyksistä. Suositeltavaa - ilma oli ihan loistava!
Vehreyttä ja jylhiä maisemia  - La Gomera!

Sunnuntai 6.1.2013 - Takaisin Suomeen
Bussi haki meidät hotellilta 5:10. Todella aikainen herätys siis. Paluumatka meni kaikkinensa hyvin - kirja imaisi hyvin lentokoneessa mukaansa. Lentokoneesta maisemia katsellessa alkoi jo haaveilemaan uusista kohteista. Portugalinrannikko, Espanjan pohjoisosat - Ranskan Atlantinpuoleinen rannikko - yläilmoista katsottuna näytti oikein kivoilta.
Pilviverhon yläpuolella - auringon saattelemana - saavuimme Suomeen. Loma oli paikallaan!

1. Tämä oli mukava postaus. Leppoisan kiireettömän tuntuinen. Kyllä suotuisa valo antaa kuville paljon. Tulee itsellekin kaipuu valoon ja lämpöön.
    Hieno idea tuo rantahiekkaan jo edesmenneiden nimen kirjoittaminen ja niin kuin oikeastikin elämässä, vain muistot jää mukana kannettaviksi. Jotenkin läikähti rinnassa, kun olit muistanut Liinua! :)

2. Ikävä on valoon ja lämpöön jo nyt. Liinun kanssa monta mukavaa hetkeä - ne ovat kauniina muistona. Aallot pyyhkivät nimen - mutta jättävät muiston.

1. Kiitos Kiitos, mahtavaa tekstiä ja kuvat. Useita kertoja saarella käyneenä tuo muistoja mieleen. Kun viimeisestä reissusta on liian kauan eli kuusi vuotta, mutta ehkä tänä talvena saadaan korjattua virheet ja pääsemme taas sinne. Masarus on ihan hyvä huoneisto hotelli olemme käyneet tuttavien luona siellä. Uimaaltaat hyvin aurinkoon päin, joten lämpöä siellä riittää myös talvella. Mahtavaa lukea noin positiivista kirjoitusta, kun suomalainen yleensä vain valittaa, muuten on hiljaa.

3. Laitan tekstiä ja kuvia vielä lisää - ainakin Mascan ja Teiden reissusta teen pienen koonnin. Kiitoksia palautteesta. Puerto de la Cruz ja Teneriffa oli sen verran myönteisiä kokemuksia, että itsekin voisi mennä uudestaan.

4. Olipa ihana. Mahtavia kuvia. Tykkäsin kovasti, koska oli hellpo lukuista ja ei liikaa. Itse odotan matkaani aurinkoon ja lämpöön. Maaliskuu tuntuu liian kaukaiselta:)
    Olen itse josksu pohtinut, että matkoillamme pitäisi jonkunlaista pientä päiväkirjaa. Niin helposti sitä unohtaa tapahtumia, aikoja, paikkoja.

5. Mä olen aiemmin pitänyt matkoillani päiväkirjaa - vaihtelevalla menestyksellä. Tämä bloggaaminen tuntuu mukavalta. Tarkoitus oli laittaa päivittäin pienet bloggaukset hotellilta - mutta Masarussa Wi-fi toimi aika huonosti. Tein pienet muistiinpanot koneelleni - ja digikameran kuvat toimivat hyvänä muistutuksena, koska ne menevät päiväjärjestyksessä. Laita maaliskuussa blogi-alkuun! :)

6. Kiitos teksteistä ja kiitos kuvista! Toivon,että tulevaisuudessakin saan tutustua matkakertomuksiisi. Erityiskiitos kirjainkoosta, jonka lukeminen onnistui ilman suurennuslasia vanhaltakin mummolta.

7. Kiitos palautteesta. Mukava, että olet pitänyt näistä. Tätä on ollut hauska rustailla. Oikein mukavia lomansuunnitteluja kaikille - lomansuunnittelu on jo osa lomaa! :) Nautitaan siis siitä!

8. Hei! Kiitos matkakertomuksesta! Olen pitänyt Kanarian saaria paikkana, jossa ei ole muuta tekemistä kuin maata rannalla. Eli että se on viimeinen paikka, jonne matkustan. No, nyt aloin vakavasti harkita Puerto de la Gruzia ja siksi tulin lukemaan postauksesi. Vaikuttaa ihan hyvältä, kyllä tuolla voisin viihtyä viikon tai kaksikin.

9. Täytyy tunnustaa, että itsekin ajattelin aikaisemmin Kanariansaarista täysin samalla tavalla. Tuon reissun aikana tajusin, että olin hiukan ennakkoluuloinen saaria kohtaan. Teneriffalla saa hyvinkin menemään aikaa sen kaksi viikkoa! Ei muuta kuin sinne. Laitan tässä vielä joku päivä postauksen siitä - missä kävisin seuraavalla kerralla :)

10. Kiitos kertomuksista ja kuvista, mukava lukea vaikka kaikki onkin ennestään tuttua. Seuraavalla reissulla suosittetelen ihan lähikohteista Taoron kukkulan vesiputouksia, Risco Belloa ja La Pazin kasvitieteellistä puutarhaa sekä Sitio Litren orkideapuutarhaa... niissä vierähtää helposti pari päivää ihan paikkakunnalla. Aguamansan ja la Calderan havumetsissä on myös mahtavat kävelyreitit ja hienot maisemat Orotavan laaksoon ja vaikka La Palmalle asti... onhan Izanan sääasemakin jo yli 2300 metriä meren pinnasta. Anagan niemimaalla menee vaikka viikko, helposti. Omasta mielestäni El Pico Inglesistä avautuu koko saaren parhaat näkymät - Pohjoisessa Tagananan laakso, Idässä Santa Cruz ja lounaassa La Lagunan takana majesteettinen El Teide.

11. Oltiin muuten samaan aikaan tuolla Puertossa Tuolloin 2012. Vietimme siellä vaimoni kanssa 50-vuotissynttäreitäni 3 viikon lomalla. Senverran haluan täsmentää ainakin tuon Jouluaaton säästä, että päivällä oli mittarissa +32 ja se iltainen sade ei olut ihan pieni, vaan vei muunmuassa vakio iltakuppilamme Cafe O'Nealin joulukoristeet kovassa tuulessa mennessään. Onneksi sää rauhoittui jo seuraavana päivänä ja loistava loma jatkui. Kiitos muuten myös tuosta patikkavinkistä. sitä ei olla vaimon kera vielä kokeiltu, vaikka kaikissa noissa muisa paikoissa onkin jo useasti käyty. Ens talvena mennään taas Puertoon kokemaan lisää.